Într-o lume în care perioadele de schimbare se suprapun și devin tot mai lungi, companiile trebuie să găsească echilibrul dintre cele două dimensiuni ale activității lor: (1) Operațiunile, care vizează exploatarea capacităților actuale pentru îndeplinirea obiectivelor, dar și (2) Proiectele, care adaugă valoare organizației prin explorarea de noi competențe. Cu alte cuvinte, ele trebuie să se concentreze simultan pe funcționarea organizației și pe schimbarea acesteia.
Astfel, schimbarea organizației, prin derularea proiectelor, este dimensiunea esențială pentru viitorul companiei. Ea include toate inițiativele și programele strategice și tactice ale organizației. Schimbarea organizației se referă la inovare, transformare, agilitate și crearea de valoare pe termen lung.
Cu toate acestea, numai 8.5% din proiectele mari își ating ținta atât în privința costurilor, cât și în cea a termenului de livrare. Cu alte cuvinte, 91.5% depășesc bugetul alocat și întârzie livrarea! Pare neverosimil, dar acestea sunt rezultatele lui Bent Flyberg, care are în evidență o bază de date cu peste 16,000 proiecte! Mai mult decât atât, 99.5% dintre proiecte depășesc bugetul alocat, întârzie livrarea, aduc beneficii nesatisfăcătoare sau combină cei trei parametri. Așa cum observă Flyvbjerg:
,,A face ceea ce ai spus că vei face ar trebui să fie ceva de rutină sau măcar ceva obișnuit dar nu se întâmplă astfel aproape niciodată!’’
Una din cauzele principale ale acestor eșecuri poate fi regăsită în afirmația „Fail to Plan… Plan to Fail!” Adeseori această afirmație îi este atribuită lui Benjamin Franklin, dar autorul este mai puțin important decât implicațiile lipsei de planificare! Dacă eșuezi în a planifica, nu faci altceva decât să îți planifici eșecul!